MBTI? w szkołach Drukuj

Pierwszy semestr roku szkolnego 2018/2019 zakończony. Sale lekcyjne opustoszały. Uczniowie i nauczyciele zbierają siły do dalszej pracy, my również. W ciągu ostatnich miesięcy około tysiąca licealistów i gimnazjalistów miało możliwość zapoznania się ze wskaźnikiem osobowości MBTI?. W sumie to już ponad 15 tysięcy uczniów, dziesiątki nauczycieli szkolnych i przedszkolnych uczestniczyło w programie ?Wiem-Rozumiem-Wybieram? i ?Wiem-Rozumiem-Wspieram?.


Kolejna edycja istniejącego od siedmiu lat projektu, potwierdziła ogromną potrzebę realizowania w szkołach zajęć dotyczących poznawania i rozumienia siebie oraz innych ludzi. To nie tylko kwestia dalszych wyborów edukacyjnych, czy później zawodowych, ale przede wszystkim możliwość przyjrzenia się własnym mechanizmom zachowań, poprawienia relacji m.in. w rodzinie i możliwość bardziej świadomej pracy nad własnym rozwojem.

Jedną z najistotniejszych dla mnie rzeczy, zwłaszcza w kontekście ostatnich wydarzeń i dyskusji, jest kwestia różnic osobowościowych. MBTI? z założenia przedstawia je w sposób pozytywny i tak też przedstawiamy je uczniom, ucząc szacunku i zrozumienia dla inności. Pokazując jak możemy się uzupełniać, wymieniać i współpracować czerpiąc z bogactwa różnorodności.

Kiedy w ankietach po szkoleniach pojawiają się zdania - teraz wiem, że wszystko ze mną w porządku, rozumiem, że różnice nie są złe, porozmawiam o tym z rodzicami/ chłopakiem/dziewczyną, rodzeństwem, żebyśmy mogli się lepiej zrozumieć i unikać kłótni - to mamy przekonanie, że dzieje się coś ważnego i wartościowego.

Nie pokazujemy młodym ludziom narzędzia, jako czterech literek typu osobowości. Pokazujemy możliwości kreowania życia w zgodzie ze sobą i z innymi ludźmi.


Po feriach kolejna edycja programu i kolejny tysiąc młodych ludzi pozna te możliwości.
Czekamy na Was. Miłego odpoczynku :)

Dorota Latos