Moduł I "Wiem - Rozumiem - Wybieram", kierowany do uczniów
Moduł II "Wiem - Rozumiem - Wspieram", kierowany do Nauczycieli i Pedagogów szkolnych
Moduł III "Rozmawiam - Rozumiem - Wspieram", kierowany do Rodziców i Opiekunów
Młodzi ludzie są dzisiaj postawieni przed wysokimi wymaganiami dotyczącymi m.in. świadomego rozwoju i umiejętności społecznych. Oczekuje się od nich zarządzania swoim potencjałem, czasem, stresem, projektem. Ceniona jest efektywna współpraca zespołowa, empatyczna komunikacja, wyznaczanie celu, motywacja i in. Według zgromadzonych opinii uczniów, zajęć kształtujących takie umiejętności zdecydowanie brakuje im w szkole. Kończą ją z małą wiedzą o sobie samych i podstawowych umiejętnościach niezbędnych do osiągania oczekiwanych przez nich sukcesów.
Wielokrotnie wpływa to na zaniżone poczucie własnej wartości i złą samoocenę, wynikającą z braku zrozumienia swoich zachowań i nieznajomości własnych potencjałów. Z kolei brak zrozumienia i tolerancji dla inności powoduje konflikty, agresję i stres, a brak wewnętrznej spójności i umiejętności budowania pozytywnego wizerunku samego siebie, sprzyja uleganiu negatywnym wpływom zewnętrznym.
W oparciu o wieloletnie doświadczenie w pracy z młodzieżą, przygotowaliśmy spójny i wartościowy program rozwoju potencjału, który z pewnością może być wsparciem dla uczniów kończących szkołę i stających przed ważnymi dla nich wyborami oraz zmianą środowiska i koniecznością przejmowania odpowiedzialności za kształtowanie swojego życia.
Celem zajęć warsztatowych jest nabycie umiejętności dotyczących:
- Określenia swoich potencjałów oraz obszarów wymagających większego nakładu pracy.
- Rozpoznania własnych procesów podejmowania decyzji, motywacji i komunikacji.
- Doskonalenia umiejętności współpracy zespołowej.
- Budowania pozytywnych relacji opartych na empatii, asertywności i szacunku dla inności.
- Określenia celu i planu jego realizacji w oparciu o swój potencjał i preferencje.
- Korzystania ze zdobytej wiedzy w obszarach życia osobistego (związek, rodzina, realizacja planów, zarządzanie stresem i in.) oraz zawodowego (efektywny i świadomy rozwój potencjału, współpraca zespołowa, zarządzanie czasem, projektem, zespołem i in.).
- Dokonywania świadomych i spójnych wyborów osobistych, edukacyjnych i zawodowych opartych na wrodzonych preferencjach.
Typ osobowości
Dodatkowo program umożliwia ustalenie własnego wrodzonego typu osobowości oraz zapoznanie się ze specyfiką innych typów.
Kwestionariusz
Zachęcamy do wzięcia udziału w pełnej, rozszerzonej wersji narzędzia. Uczestnicy mają możliwość przejścia dwustopniowego procesu ustalenia najlepiej dopasowanego typu. W tym celu kilka na dni przed zajęciami, wypełniają drogą mailową certyfikowany kwestionariusz, następnie, podczas zajęć przechodzą proces samooceny oraz sesję informacji zwrotnej i otrzymują indywidualny raport wraz z niezbędnymi materiałami edukacyjnymi.
Program wspierający - Centrum Wizerunku
Projekt daje również możliwość rozwinięcia wybranych modułów, według potrzeb poszczególnych placówek. Proponujemy warsztaty i wykłady pogłębiające poszczególne obszary tematyczne, w oparciu o wrodzone preferencje i potencjały np.: określanie celu i planu realizacji, motywacja, asertywność, komunikacja, autoprezentacja, zarządzanie czasem i in.
Profilaktyka
Młodzi ludzie w dużym stopniu są narażeni na negatywne wpływy zewnętrzne. Zagrożenie jest tym większe, im mniejsza jest świadomość siebie, mniejsze poczucie własnej wartości i wewnętrznej spójności. Pogłębianie znajomości samego siebie oraz poznanie i zrozumienie postaw innych ludzi, zdecydowanie wpływa na dokonywanie świadomych wyborów oraz budowanie konstruktywnych relacji. Umiejętność określenia celu i planu jego realizacji w oparciu o swój potencjał i preferencje oraz umiejętność znalezienia konstruktywnych rozwiązań i zdolność efektywnej współpracy zawodowej w zdecydowany sposób wpływa na modyfikację postaw społecznych. Daje poczucie bycia godną szacunku, indywidualną jednostką, która jednocześnie potrafi cenić różnorodność postaw innych ludzi.
Jednym z głównych celów wychowawczych jest wspieranie samodzielnych wyborów młodych ludzi i uczenie przejęcia odpowiedzialności za ich własne decyzje oraz pokazanie możliwości rozwoju dającego zadowolenie i satysfakcję. Program "Profilaktyka społeczna w edukacji pozaszkolnej" wpisuje się w istotne założenia dydaktyczne i z pewnością może być jednym z elementów pozytywnie wspierających dalszy rozwój wkraczającej w dorosłość młodzieży.
Ewaluacja
Po zakończeniu zajęć przeprowadzamy anonimową ankietę ewaluacyjną, wykazującą zainteresowanie tematem oraz potrzebę posiadania zaprezentowanej wiedzy i gotowość skorzystania z niej już podczas przygotowań do matury oraz najbliższych wyborów edukacyjnych i zawodowych. Istotnym elementem jest również zbadanie czy temat był zrozumiały i przystępnie przedstawiony. Ankiety są udostępnianie Pedagogowi szkolnemu i Dyrekcji szkoły, którzy na tej podstawie wystawiają opinię o realizacji projektu w danej placówce. |