MBTI | Myers-Briggs Type Indicator. Warsztaty MBTI, Warszawa.

Osobowość dziecka - wrodzona matryca czy tabula rasa Drukuj Email

Warsztat dla rodziców i opiekunów pt. ?Osobowość dziecka ? wrodzona matryca czy tabula rasa? jest oparty na wskaźniku MBTI, który bada wrodzone preferencje oraz dynamikę rozwoju typu osobowości.

Już we wczesnym dzieciństwie ujawniają się dominujące funkcje, a co za tym idzie potencjały i preferencje  dzieci. Znając i rozumiejąc ich specyfikę, możemy  świadomie wpływać na harmonijny i zindywidualizowany rozwój dziecka oraz  wspierać kształtowanie się jego naturalnej tożsamości.

Ustalenie własnego typu osobowości oraz zapoznanie się ze specyfiką innych typów pozwala lepiej zrozumieć samego siebie, partnera, partnerkę, dzieci i innych członków rodziny. Mieszkamy w jednym domu, ale każdy z nas jest inny. Warto zrozumieć i docenić tę różnorodność, poprawić nasze relacje i ograniczyć codzienny stres, który w dużej mierze wynika z braku zrozumienia i akceptacji innego sposobu myślenia czy zachowania.

Wychowanie zindywidualizowane zakłada wspieranie rozwoju naturalnych, mocnych stron dziecka oraz troskę i wspólną pracę nad obszarami słabszymi, trudniejszymi, wymagającymi więcej czasu i zaangażowania. Warto więc wiedzieć kiedy nasze dziecko czuje się docenione i zmotywowane, zrozumieć jego sposób postrzegania i opisywania rzeczywistości, procesy podejmowania decyzji oraz sposoby uczenia się, zabawy czy gromadzenia energii podczas odpoczynku.

***

?Jeszcze nie tak dawno teorie zarządzania i rozwoju talentów skupiały się przede wszystkim na koncepcji pracy nad słabymi stronami. Dzisiaj już wiadomo, że rozwijanie naszych wrodzonych preferencji, talentów i silnych stron pomaga nie tylko w osiąganiu ponadprzeciętnych wyników, jest również źródłem satysfakcji, pasji i zdrowia psychicznego.

Przez lata leworęczne dzieci zmuszano do pisania prawą ręką wbrew ich naturalnej preferencji; na szczęście te czasy już minęły. (...) Ale przecież na co dzień niejednokrotnie wymagamy od siebie czy od innych osób (również naszych dzieci) zachowań niezgodnych z naszymi lub ich preferencjami, wynikającymi z typu osobowości. Zdarza się, że oceniamy ich przez pryzmat własnych preferencji.

Gdy ktoś nie potrafi sprostać oczekiwaniom i wymaganiom osób o odmiennej preferencji, często zarzuca mu się lenistwo, złą wolę, niechęć lub brak zdolności. I wtedy staje się to przyczyną frustracji oraz stresu dla obu stron. Choć niektórym udaje się zadowolić otoczenie poprzez forsowanie i ogromny wysiłek wkładany w rozwój swoich niepreferowanych obszarów kosztem tych preferowanych, to nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że odległe konsekwencje takiego funkcjonowania bywają bardzo niekorzystne. (...) ?zakładanie maski? już w dzieciństwie może uniemożliwić rozwój właściwego, naturalnego talentu i silnych stron dziecka i przez to zmniejszyć jego szanse na satysfakcjonujące i udane życie. Dlatego warto zidentyfikować swój pierwotny, wrodzony typ, by odnaleźć prawdziwe źródło motywacji i talentu wspomagające rozwój.?

Fragment tekstu ?Poznać siebie, zrozumieć innych? cz.II, Joanna i Przemysław Duchniewicz, z: ?Psychologia w szkole? Wiosna 2010

 

Trener MBTI

Dorota Latos

Dorota Latos (typ INFP)

Certyfikowany trener MBTI

Dyplomowany trener grupowy

Certyfikowany zen coach

Strona firmy: SamoCentrum.pl

Koordynator

Małgorzata Peczyńska-Wilczyńska - Trener. Koordynator projektu.

Małgorzata Peczyńska-Wilczyńska (typ ENFP)

Trener rozwoju potencjału wspierający kreatywną edukację

Koordynator projektu ?Profilaktyka społeczna w edukacji pozaszkolnej?

Więcej...


Aktualności

W odpowiedzi na zgłaszane potrzeby, pojawiające się wątki, tematy i wyzwania, poszerzamy ofertę programową o inne narzędzia i propozycje szkoleniowe, realizowane przez trenerów specjalizujących się w swoich dziedzinach. Szkolenia realizowane są dla grup zamkniętych.

Poznaj swój wewnętrzny styl - żyj i pracuj w zgodzie ze sobą. Sesje indywidualne i programy grupowe.

MBTI? (Myers - Briggs Type Indicator)


Jesteś tutaj: Strona startowa Osobowość dziecka