Osobowość dziecka - wrodzona matryca czy tabula rasa |
Warsztat dla rodziców i opiekunów pt. ?Osobowość dziecka ? wrodzona matryca czy tabula rasa? jest oparty na wskaźniku MBTI, który bada wrodzone preferencje oraz dynamikę rozwoju typu osobowości. Już we wczesnym dzieciństwie ujawniają się dominujące funkcje, a co za tym idzie potencjały i preferencje dzieci. Znając i rozumiejąc ich specyfikę, możemy świadomie wpływać na harmonijny i zindywidualizowany rozwój dziecka oraz wspierać kształtowanie się jego naturalnej tożsamości. Ustalenie własnego typu osobowości oraz zapoznanie się ze specyfiką innych typów pozwala lepiej zrozumieć samego siebie, partnera, partnerkę, dzieci i innych członków rodziny. Mieszkamy w jednym domu, ale każdy z nas jest inny. Warto zrozumieć i docenić tę różnorodność, poprawić nasze relacje i ograniczyć codzienny stres, który w dużej mierze wynika z braku zrozumienia i akceptacji innego sposobu myślenia czy zachowania. Wychowanie zindywidualizowane zakłada wspieranie rozwoju naturalnych, mocnych stron dziecka oraz troskę i wspólną pracę nad obszarami słabszymi, trudniejszymi, wymagającymi więcej czasu i zaangażowania. Warto więc wiedzieć kiedy nasze dziecko czuje się docenione i zmotywowane, zrozumieć jego sposób postrzegania i opisywania rzeczywistości, procesy podejmowania decyzji oraz sposoby uczenia się, zabawy czy gromadzenia energii podczas odpoczynku.
*** ?Jeszcze nie tak dawno teorie zarządzania i rozwoju talentów skupiały się przede wszystkim na koncepcji pracy nad słabymi stronami. Dzisiaj już wiadomo, że rozwijanie naszych wrodzonych preferencji, talentów i silnych stron pomaga nie tylko w osiąganiu ponadprzeciętnych wyników, jest również źródłem satysfakcji, pasji i zdrowia psychicznego. Przez lata leworęczne dzieci zmuszano do pisania prawą ręką wbrew ich naturalnej preferencji; na szczęście te czasy już minęły. (...) Ale przecież na co dzień niejednokrotnie wymagamy od siebie czy od innych osób (również naszych dzieci) zachowań niezgodnych z naszymi lub ich preferencjami, wynikającymi z typu osobowości. Zdarza się, że oceniamy ich przez pryzmat własnych preferencji. Gdy ktoś nie potrafi sprostać oczekiwaniom i wymaganiom osób o odmiennej preferencji, często zarzuca mu się lenistwo, złą wolę, niechęć lub brak zdolności. I wtedy staje się to przyczyną frustracji oraz stresu dla obu stron. Choć niektórym udaje się zadowolić otoczenie poprzez forsowanie i ogromny wysiłek wkładany w rozwój swoich niepreferowanych obszarów kosztem tych preferowanych, to nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że odległe konsekwencje takiego funkcjonowania bywają bardzo niekorzystne. (...) ?zakładanie maski? już w dzieciństwie może uniemożliwić rozwój właściwego, naturalnego talentu i silnych stron dziecka i przez to zmniejszyć jego szanse na satysfakcjonujące i udane życie. Dlatego warto zidentyfikować swój pierwotny, wrodzony typ, by odnaleźć prawdziwe źródło motywacji i talentu wspomagające rozwój.? Fragment tekstu ?Poznać siebie, zrozumieć innych? cz.II, Joanna i Przemysław Duchniewicz, z: ?Psychologia w szkole? Wiosna 2010 |
Dorota Latos (typ INFP)
Certyfikowany trener MBTI
Dyplomowany trener grupowy
Certyfikowany zen coach
Strona firmy: SamoCentrum.plMałgorzata Peczyńska-Wilczyńska (typ ENFP)
Trener rozwoju potencjału wspierający kreatywną edukację
Koordynator projektu ?Profilaktyka społeczna w edukacji pozaszkolnej?