Profilaktyka społeczna w edukacji pozaszkolnej |
Moduł I "Wiem - Rozumiem - Wybieram", kierowany do uczniów Moduł II "Wiem - Rozumiem - Wspieram", kierowany do Nauczycieli i Pedagogów szkolnych Moduł III "Rozmawiam - Rozumiem - Wspieram", kierowany do Rodziców i Opiekunów Młodzi ludzie są dzisiaj postawieni przed wysokimi wymaganiami dotyczącymi m.in. świadomego rozwoju i umiejętności społecznych. Oczekuje się od nich zarządzania swoim potencjałem, czasem, stresem, projektem. Ceniona jest efektywna współpraca zespołowa, empatyczna komunikacja, wyznaczanie celu, motywacja i in. Według zgromadzonych opinii uczniów, zajęć kształtujących takie umiejętności zdecydowanie brakuje im w szkole. Kończą ją z małą wiedzą o sobie samych i podstawowych umiejętnościach niezbędnych do osiągania oczekiwanych przez nich sukcesów.
Typ osobowości Dodatkowo program umożliwia ustalenie własnego wrodzonego typu osobowości oraz zapoznanie się ze specyfiką innych typów. Kwestionariusz Zachęcamy do wzięcia udziału w pełnej, rozszerzonej wersji narzędzia. Uczestnicy mają możliwość przejścia dwustopniowego procesu ustalenia najlepiej dopasowanego typu. W tym celu kilka na dni przed zajęciami, wypełniają drogą mailową certyfikowany kwestionariusz, następnie, podczas zajęć przechodzą proces samooceny oraz sesję informacji zwrotnej i otrzymują indywidualny raport wraz z niezbędnymi materiałami edukacyjnymi. Program wspierający - Centrum Wizerunku Projekt daje również możliwość rozwinięcia wybranych modułów, według potrzeb poszczególnych placówek. Proponujemy warsztaty i wykłady pogłębiające poszczególne obszary tematyczne, w oparciu o wrodzone preferencje i potencjały np.: określanie celu i planu realizacji, motywacja, asertywność, komunikacja, autoprezentacja, zarządzanie czasem i in. Profilaktyka Młodzi ludzie w dużym stopniu są narażeni na negatywne wpływy zewnętrzne. Zagrożenie jest tym większe, im mniejsza jest świadomość siebie, mniejsze poczucie własnej wartości i wewnętrznej spójności. Pogłębianie znajomości samego siebie oraz poznanie i zrozumienie postaw innych ludzi, zdecydowanie wpływa na dokonywanie świadomych wyborów oraz budowanie konstruktywnych relacji. Umiejętność określenia celu i planu jego realizacji w oparciu o swój potencjał i preferencje oraz umiejętność znalezienia konstruktywnych rozwiązań i zdolność efektywnej współpracy zawodowej w zdecydowany sposób wpływa na modyfikację postaw społecznych. Daje poczucie bycia godną szacunku, indywidualną jednostką, która jednocześnie potrafi cenić różnorodność postaw innych ludzi. Jednym z głównych celów wychowawczych jest wspieranie samodzielnych wyborów młodych ludzi i uczenie przejęcia odpowiedzialności za ich własne decyzje oraz pokazanie możliwości rozwoju dającego zadowolenie i satysfakcję. Program "Profilaktyka społeczna w edukacji pozaszkolnej" wpisuje się w istotne założenia dydaktyczne i z pewnością może być jednym z elementów pozytywnie wspierających dalszy rozwój wkraczającej w dorosłość młodzieży. Ewaluacja Po zakończeniu zajęć przeprowadzamy anonimową ankietę ewaluacyjną, wykazującą zainteresowanie tematem oraz potrzebę posiadania zaprezentowanej wiedzy i gotowość skorzystania z niej już podczas przygotowań do matury oraz najbliższych wyborów edukacyjnych i zawodowych. Istotnym elementem jest również zbadanie czy temat był zrozumiały i przystępnie przedstawiony. Ankiety są udostępnianie Pedagogowi szkolnemu i Dyrekcji szkoły, którzy na tej podstawie wystawiają opinię o realizacji projektu w danej placówce. |
Dorota Latos (typ INFP)
Certyfikowany trener MBTI
Dyplomowany trener grupowy
Certyfikowany zen coach
Strona firmy: SamoCentrum.plMałgorzata Peczyńska-Wilczyńska (typ ENFP)
Trener rozwoju potencjału wspierający kreatywną edukację
Koordynator projektu ?Profilaktyka społeczna w edukacji pozaszkolnej?